Jak pracovat s barvami ve webdesignu
Barvy jsou zpravidla to první, co návštěvník vnímá na stránkách a co během několika sekund utváří jeho první dojem. Barvy mají také značný vliv na přístupnost i použitelnost stránek.
Aby stránka návštěvníky zaujala a líbila se jim, musí být všechny barvy navzájem vhodně sladěny. Je-li použito málo barev, nebo mezi nimi jsou malé rozdíly v odstínech, bude stránka působit nevýrazně a nezajímavě. Naopak, pokud se použije příliš mnoho odlišných barev, bude výsledkem barevný chaos, který může být návštěvníkům nepříjemný a ztíží vnímání obsahu. Proto je vždy důležité při tvorbě webových stránek vhodně kombinovat jednotlivé barvy a jejich odstíny. Zvolená kombinace barev pro webové stránky se nazývá barevné schéma. Nejčastěji se skládá ze 3 až 5 barev.
Proč jsou barevná schémata webových stránek tak důležitá?
Barevné schéma vašeho webu ovlivňuje vnímání vaší značky. Barevné schéma se může stát klíčovým faktorem pro vaši webovou stránku. Může ovlivňovat, jak dlouho se se návštěvníci zdrží na vašem webu, zda ho navštíví znovu či nakoupí váš produkt. Nevhodně kombinované barvy mohou způsobovat nesoulad a mohou v návštěvníkovi stránek vyvolat nepříjemné pocity, které ho mohou od další návštěvy či nákupu odradit.
Na jaké faktory je potřeba dávat pozor při výběru barevného schématu?
Základem je vždy dostatečný kontrast barev, není vhodné například dávat tmavě šedý font na černý podklad. Dále je potřeba věnovat pozornost i vhodnosti barev. Ne každá barva se hodí ke každé značce a jednotlivé barvy vyvolávají v návštěvnících odlišné emoce. Správným výběrem barev můžeme získat více pozornosti, ovlivnit vnímání značky či zvýšit důvěru ve webové stránky.
Jak se tvoří kombinace barev?
Pro tvorbu kombinací se používá nástroj, který se jmenuje barevné kolo. Během výběru je se lze možné řídit základními pravidly pro výběr barevné kombinace:
- Analogické barvy jsou barvy umístěné těsně vedle sebe na barevném spektru, takže obvykle dobře ladí, ale při společném použití jsou méně kontrastní. ( V obrázku Analogous)
- Komplementární barvy se nacházejí na protilehlém konci barevného kola. Jsou to barvy, které se navzájem dobře doplňují. Jedná se o kombinace jako modrá a oranžová nebo například fialová a žlutá. Při správném použití mohou vytvořit zajímavý kontrast. ( V obrázku Complementary)
- Triadická barevná paleta je kombinace barev, které leží na rovnostranném trojúhelníku. Tato kombinace dodává vyvážený pocit. ( V obrázku Triad)
Jak vybrat tu správnou barvu?
S každou barvou jsou spojeny i emoce, které v návštěvníkovi stránek vyvolávají pocity a evokují nálady. Proto je důležité vybírat barvy s rozvahou a zvolit takové, které se hodí k dané značce. Při správném výběru barev budou vaši návštěvníci a zákazníci okamžitě vědět, kdo jste a co nabízíte.
Vnímání barev je subjektivní záležitost, kterou ovlivňuje mnoho faktorů. Od samotného vnímání receptory, odlišných zkušeností, až ke kulturním zvyklostem. Barvy můžou mít různé významy v jednotlivých kulturách. V našich podmínkách je například tradiční barva šatů nevěsty bílá, avšak v některých kulturách symbolizuje bílá barva smutek či smrt. Porozumění barvám je cenným přínosem, jak pro designéry, tak i a podnikatele při výběru barev pro jejich značky. I když je vnímání barev subjektivní, i tak lze většinu barev spojovat s emocemi, které jsou platné pro většinu v naší kultuře:
- Červená představuje vášeň, sílu, energii, zdraví, život a lásku. Je to barva, která upoutá největší pozornost, proto se běžně používá pro varování a důležitá upozornění. Ve vetší míře může vyvolat i negativní pocity jako hněv a nebezpečí.
- Oranžová je barvou nezávislosti, kreativity, dobrodružství a zábavy, ale zároveň zachovává i důvěryhodnost. Je často k vidění v oblasti umění, zábavy, potravinářském průmyslu. Pomáhá také vytvářet pocit pohybu a energie.
- Fialová je spojována s bohatstvím a královskou hodností. Také představuje spiritualitu, citlivost, soucit a mysterióznost.
- Modrá barva symbolizuje svobodu, důvěryhodnost, moudrost, upřímnost a loajalitu. Je velmi často využívána konzervativnějšími institucemi jako jsou finanční nebo zdravotnické firmy.
- Zelená barva evokuje plodnost, růst, harmonii s přírodou, bezpečí, zdraví a klid. Často ji vídáme u ekologických firem, farmářů, bio výrobků, přírodních, vzdělávacích a neziskových webech.
- Žlutá barva vyjadřuje vzrušení, povzbuzení, veselost, kreativitu, přátelskost, optimismus a upřímnost. Navzdory všemu působí její světlejší odstíny uklidňujícím dojmem.
- Černá barva symbolizuje moc, autoritu, disciplínu, vážnost, exkluzivitu a eleganci. Ale zároveň evokuje prázdnotu, nekonečnost a v západních kulturách také smrt. Používá se napříč všemi odvětvími, nejčastěji v kombinaci s dalšími barvami.
- Hnědá barva stojí za emocemi jako jsou stabilita, upřímnost, komfort a příroda. Je často k vidění v zemědělství, potravinářství, právních službách.
- Bílá barva je barvou čistoty, ctnosti a jednoduchosti. A také evokuje duchovno a sílu. V kontrastu s ostatními barvami vyniká její čistota.
Nevíte si rady s barvami na vašem webu? Máte pocit, že designu něco chybí nebo že nefunguje, jak by měl? Rádi vám pomůžeme a připravíme řešení na míru! Mrkněte na naše reference nebo nás rovnou kontaktujte.