Jak nastavujeme Google Analytics pro e-commerce projekty – návod krok za krokem
Správné nastavení Google Analytics je pro rozvoj e-commerce projektu jedním z klíčových bodů. Nebudeme si zde vysvětlovat, co je to služba Google Analytics. Tato případová studie je určena pro pokročilejší uživatele, kteří mají základní povědomí o tomto analytickém nástroji a hledají spíše „Best Practice“ jak nastavit Analytics.
Instalace Google Analytics
Instalaci měřícího kódu již máme za sebou. Možností, jak nainstalovat měřící kód, je několik:
- pluginy a moduly pro Open Source aplikace
- přímé vložení kódu do zdrojové kódu
- instalace pomocí Google Tag Manager
Právě posledně jmenovaný způsob využívám u svých projektů a projektů klientů, přičemž práci s ním si nemohu vynachválit.
Správné nastavení uživatelských práv v Google Analytics
Při založení účtu, a případně sdílení práv dalším osobám, byste si měli zkontrolovat správné nastavení práv. Práva pro správu uživatelů by měl mít jen vlastník. Je to důležité, protože pokud byste tato práva nastavili někomu dalšímu, může vám práva odebrat a připravit vás o vlastnictví účtu. To jistě nikdo nechce.☺
Propojení Google Analytics s Google Ads účtem
Po nastavení práv pro případné spolupracovníky nastavuji dále propojení s Google Ads účtem. Předpokládám, že budete realizovat reklamy v tomto inzertním systému a toto propojení je nezbytné.
Propojením se vám začnou do Google Analytics importovat metriky kampaní z Ads a v Google Ads budete mít možnost využívat remarketingová publika. Ty sice můžete vytvářet i v Ads bez pomocí služby Analytics, ale díky Analytics máte možnost vytvořit komplexnější strategie.
Vyloučení odkazujících zdrojů – nenechte platební brány přepisovat reálné zdroje objednávek
Častý nešvar u nových účtů, které se mi dostanou do správy, je nevyloučení url adres platebních bran. Problém zde nastává v případě, kdy uživatel nakoupí na e-shopu přes platební bránu a ta pak přepíše původní zdroj objednávky. Tyto objednávky vám poté padají do Refferal, a ztrácíte tak kontrolu nad tím, co je skutečný zdroj objednávky. Zadáním těchto url adres do seznamu vyloučených odkazujících zdrojů tomuto uděláte ráznou přítrž. ☺
Pro e-shopy je stěžejní aktivovat funkci elektronický obchod
Google Analytics ve své základní instalaci nemá nastaveno měření elektronického obchodu, tuto volbu musíte aktivovat v příslušném datovém výběru.
Jen s aktivovaným elektronickým obchodem můžete efektivně měřit zdroje jednotlivých konverzí. Bohužel nestačí jen samotná aktivace. V posledním kroku košíku bude nutné nainstalovat také speciální část kódu, který bude posílat do Analytics konkrétní data o objednávkách. S instalací se obraťte na svého správce. U Open Source systémů, jako je například Prestashop, může výrazně pomoci modul, který celé nastavení provede za vývojáře.
S nastavením elektronického obchodu se pojí také další parametr, a to je měna. Možnost, jak nastavit měnu, naleznete v ukázce níže. Doporučuji tento krok provést, pokud nechcete vidět vaše tržby třeba v dolarech /výchozí nastavení/.
Upravujeme seskupení kanálů v Google Analytics
Výchozí seskupení kanálů v Google Analytics je dobré pro start, ale brzy zjistíte, že do něj bude nutné zasáhnout. Seskupení kanálů nastavuji vždy pro každý projekt unikátně. Zejména s ohledem na akviziční kanály chceme mít různé pohledy. Pokud pro vás bude některý z kanálů důležitý, budete jej chtít mít na očích, a ne skrytý například v sekci Referral. Tento krok vám přijde vhod pro případ nutnosti seskupení některých kanálů. Cílem je co nejpřesněji jednotlivé kanály roztřídit tam, kam opravdu patří.
Všimněte si například kanálu email. Abych do něj získal opravdu konkrétní data, musel jsem přidat další záznamy, které se mi před úpravou propisovaly do Referralu. Tam nepatří, takže šup s nimi do kanálu email.
Pokud začnete provádět úpravy ve výběru dat, nesmíte zapomenout, že změny neovlivní historická data, ale ovlivní veškerou novou návštěvnost. A to nevratně. Z tohoto důvodu vždy doporučuji mít vytvořený další výběr dat, ve kterém budete mít záložní nemodifikovaná data. V případě problémů se tak můžete vrátit k původním datům.
Nastavení vyhledávání webu – jak na to?
Další šikovnou funkcí, kterou je nutné povolit, je nastavení ukládání vyhledávání na webu. Sledovat, co uživatelé vyhledávají je skvělá věc a s těmito daty lze pak úspěšně pracovat. Jak na toto nastavení naleznete opět v obrázku níže. Nezapomeňte do pole parameter v URL zadat správný parametr z url adresy.
Vyloučení ip adres z návštěvnosti Google Analytics
Jako poslední bod z mého základního nastavení Google Analytics bych rád zmínil vyloučení ip adres majitele webu a samozřejmě všech kolegů, kteří pracují na marketingu, včetně vývojářů. Tato návštěvnost může zásadně nabourávat přehledy a to jistě nechceme. Nastavení naleznete opět u datového výběru a to v sekci filtry. Ip adresu si můžete zjistit například na webu mojeip.cz
Tím bych výčet základních nastavení pro Google Analytics zakončil. Google Analytics je skvělý nástroj pro měření i analýzu provozu webu a žádný markeťák se bez něj neobejde. Důležité je však mít dobře nastavené základní body. Pokud budete chtít s Google Analytics jakkoliv pomoci, nebojte se na mě obrátit.